Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Gdańsk. Nowa zajezdnia dla 45-metrowych tramwajów (plany)

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
30-04-2025
Ostatnia modyfikacja:
30-04-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Gdańsk chce zaprojektować i zbudować zajezdnię tramwajową Ujeścisko, przy której docelowo zostanie również ulokowana zajezdnia autobusowa. Nowa baza pomieści 32 długie, 45-metrowe tramwaje i zostanie wyposażona w myjnię, lakiernię czy mobilną tokarkę podtorową. Koszty jej budowy to ponad 330 milionów złotych.

Gdańsk, a właściwie jego miejska spółka inwestycyjna – Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska, ogłosiła właśnie przetarg na wykonanie nowej zajezdni tramwajowej Ujeścisko wraz ze zbiornikiem retencyjnym. Inwestycja będzie realizowana w formule "projektuj i buduj". Gdańsk chce sfinansować budowę zajezdni z kredytu w ramach instrumentu Zielona Transformacja Miast z KPO. Będzie to trzecia zajezdnia tramwajowa Gdańskich Autobusów i Tramwajów.

Planowana inwestycja zostanie zrealizowana na ponad 5 hektarach powierzchni, z czego prawie 3,5 hektara zajmie sama zajezdnia tramwajowa. Docelowo, w drugim etapie, obok zajezdni tramwajowej powstanie też zajezdnia autobusowa, która zastąpi obecną bazę Gdańskich Autobusów i Tramwajów na ulicy Hallera.

Do dokumentacji przetargowej załączono także plan bazy autobusowej. Czytamy w nim, że zajezdnia ma mieścić 267 autobusów, a jej schemat pokazujemy poniżej.



Lakiernia, myjnia i hale: postojowa i serwisowo-naprawcza

W ramach budowy zajezdni powstanie hala postojowa, hala serwisowo-naprawcza, budynek biurowo-socjalny, hala myjni oraz hala Obsługi Codziennej, hala z komorą lakierniczo-suszarniczą, podstacja trakcyjna oraz trafostacja. Łączna długość budowanego toru na zajezdni to 4,450 metrów, z czego 700 metrów wykonanych w technologii zielonego torowiska.

Na terenie zajezdni będzie odbywał się proces Obsługi Codziennej, całkowitego i pełnego mycia tramwajów, napraw bieżących - naprawa niewielkich uszkodzeń a także wymiana elementów elektroniki, oświetlenia, ogrzewania czy sygnalizacji. Poza tym w bazie prowadzone będą również przeglądy okresowe oraz toczenie kół na tokarce mobilnej.



Baza dla nowych, 45-metrowych tramwajów

Zajezdnia ma być miejscem obsługi i garażowania przede wszystkim nowych, ponad 40-metrowych tramwajów dwukierunkowych, które GAiT chcą kupić w najbliższym czasie, z myślą o obsłudze nowej linii tramwajowej łączącej Górny Taras miasta z Wrzeszczem. Jak czytamy w PFU dla budowy zajezdni, baza ma mieścić optymalnie 32 tramwaje 45-metrowe, z czego 28 wagonów będzie wystawianych do codziennych zadań liniowych, lub 36 tramwajów 32-metrowych (Jazzy i Swingi), z czego 30 wystawianych na co dzień .

Jednocześnie w dokumentacji zaznaczono, że są to wartości poglądowe, a przy projektowaniu i budowie należy uwzględnić długość pojedynczego wozu na poziomie 47 metrów.

Kilka połączeń z istniejącą siecią

Zajezdnia będzie miała trzy bramy dla tramwajów. Dwie z nich – brama nr 1 i 3 – będą pełniły funkcję wjazdową i wyjazdową (wjazd tylko dla tramwajów dwukierunkowych), natomiast brama nr 2 będzie służyła tylko do wjazdu tramwajów na teren zajezdni z przystanku Ujeścisko 03. Układ torowy zajezdni umożliwi również zawracanie tramwajów liniowych, zarówno jedno-, jak i dwukierunkowych, co będzie możliwe po wykonaniu brakujących łuków torowych (część torów wykonano już przy budowie linii tramwajowej tzw. Nowej Warszawskiej oraz odcinka do krańca Lawendowe Wzgórze). Ruch na terenie bazy będzie odbywał się na podstawie systemu DMS.

W hali postojowej przewidziano 10 torów odstawczych, natomiast hala przeglądowa będzie wyposażona w cztery tory. W hali OC znajdą się dwa tory, podobnie jak w lakierni. Myjnia będzie 1-torowa. GAiT zakładają, że ruch tramwajowy na zajezdni będzie jednokierunkowy (przeciwnie do ruchu wskazówek zegara).

Zajezdnia gotowa na początku 2030 roku

Termin realizacji prac projektowych określono na 83 tygodnie, a więc niespełna 21 miesięcy od dnia zawarcia umowy. Prace budowlane mają zakończyć się w ciągu 52 miesięcy od momentu zawarcia umowy, a więc w czasie czterech lat i 4 miesięcy. Aktualne szacunki miasta mówią, że oddanie nowej zajezdni do użytku mogłoby mieć miejsce na początku 2030 roku. Koszty jej budowy są szacowane obecnie na 334 mln złotych.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Szczecin chce kupić 50 autobusów wodorowych

Komunikacja

Szczecin chce kupić 50 autobusów wodorowych

Jakub Rösler 24 kwietnia 2025

Man wyprodukuje dla Nysy 15 autobusów niskopodłogowych

Komunikacja

Man wyprodukuje dla Nysy 15 autobusów niskopodłogowych

Przemysław Farsewicz 29 kwietnia 2025

Gdańsk zapowiada przetarg na nową zajezdnie tramwajową

Komunikacja

Gdańsk zapowiada przetarg na nową zajezdnie tramwajową

UM Gdańsk, gdansk.pl 23 kwietnia 2025

Leszno na zakupach autobusów elektrycznych i ładowarek

Komunikacja

Leszno na zakupach autobusów elektrycznych i ładowarek

Przemysław Farsewicz 20 kwietnia 2025

Bydgoszcz zapowiada nowy przetarg na tramwaje

Komunikacja

Bydgoszcz zapowiada nowy przetarg na tramwaje

Jakub Rösler 18 kwietnia 2025

Zobacz również:

Szczecin chce kupić 50 autobusów wodorowych

Komunikacja

Szczecin chce kupić 50 autobusów wodorowych

Jakub Rösler 24 kwietnia 2025

Man wyprodukuje dla Nysy 15 autobusów niskopodłogowych

Komunikacja

Man wyprodukuje dla Nysy 15 autobusów niskopodłogowych

Przemysław Farsewicz 29 kwietnia 2025

Gdańsk zapowiada przetarg na nową zajezdnie tramwajową

Komunikacja

Gdańsk zapowiada przetarg na nową zajezdnie tramwajową

UM Gdańsk, gdansk.pl 23 kwietnia 2025

Leszno na zakupach autobusów elektrycznych i ładowarek

Komunikacja

Leszno na zakupach autobusów elektrycznych i ładowarek

Przemysław Farsewicz 20 kwietnia 2025

Bydgoszcz zapowiada nowy przetarg na tramwaje

Komunikacja

Bydgoszcz zapowiada nowy przetarg na tramwaje

Jakub Rösler 18 kwietnia 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
x